0

Seuraa painoindeksiäsi pysyäksesi hyvässä kunnossa

Painoindeksi on eräs useimmiten käytetyistä kaavoista yli -ja alipainon toteamiseen.weight-loss09

Jakamalla ihmisen paino pituuden toisella potenssilla tiedetään bmi. Suurin heikkous kyseisellä laskukaavalla on ehdottomasti se, ettei se ota huomioon henkilön ruumiinrakennetta.

Enemmän rasvaa käsittävä vartalo voi olla huomattavasti treenattua vartaloa kevyempi. Lihas painaa siis jonkun verran enemmän kuin rasvakudos. Ihmiset, joilta lihasmassaa löytyy runsaasti voivat siis olla painoindeksin perusteella ylipainoisia, vaikka vartalon rasva osoittaisi nollaa.

Painoindeksi ei siis sellaisenaan sovi ylipainon eikä alipainon arviointiin lapsille, vanhoille ihmisille tai erityisen lihaksikkaille. Kuka indeksiä voi sitten hyödyntää?

Tunnetuista laskutavoista bmi on epäilemättä eräs parhaimmista siitä huolimatta, että siitä tunnetut huonot puolet löytyvätkin.

Siksi että pitkät ovat yleensä suurempimassaisia, pyritään bmi -laskurissa kumoamaan pitkän vartalon tuottama paino.

Professori Pertti Kailasniemi Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta sanoo painoindeksin esittävän useasti ylipainoa rotevien miesten kohdalla.

weight-loss10

Mittarit vaihtoon?

– Normaalin painon ylimmäinen raja 25 tulee monella miehellä melko nopeasti lihaskasvun myötä vastaan. Taas toisaalta hennoille naisihmisille raja voi olla aika korkealla. 80-luvulla liikapainon ylärajaksi määritelty 25 ei ole kovin tarkka, kun ajatellaan miespuolisten sekä naisihmisten eroja, parempana raja-arvona voitaisiin pitää lukua 30, Kailasniemi kertoo.

Tästä syystä Maailman terveysjärjestö on perustamassa tutkijaryhmää, jonka työnä on miettiä käytännöllisempiä mittarajoja. Esimerkiksi aasialaisille ja eurooppalaisille haetaan toisistaan eroavat yksilölliset indeksiarvonsa.

Joka tapauksessa normaalit henkilöt saattavat tulevaisuudessakin selvittää henkilökohtaisen tilanteen painonsa suhteen käyttämällä tukenaan painoindeksiä. Siinäkin tapauksessa, että painoindeksi näyttäisikin ylipainoa voit vaivattomasti katsastaa kokopeiliin kurkkaamalla, että onko kyse lihasmassasta vaiko ylimääräisestä rasvasta.

– Yksi toimiva mitta on tavallinen mittanauha. Vyötärön ympärysmitta olisi paras miehellä olla alle 90 cm ja naisihmisellä 80 cm, jotta pystytään puhua normaalipainosta. Kevyttä liikuntaa tulisi todellakin korostaa, jos peilikuva ei enää miellytä omaa silmää, neuvoo Kailasniemi.

Länsimaisissa valtioissa väestön pahin terveydellinen ongelma on 2. diabeteksen, verisuonisairauksien ja toisten liiallisesta painosta aiheutuvien tautien ja vaivojen valtava kasvu. Sen takia kaikkien olisi järkevää tarkistaa ajoittain oma kehonpainonsa ja pyrkiä luonnollisempiin elämäntapoihin.

weight-loss11

Vyötärömitan katsominen

Liiallisen kehonrasvan jaottautuminen kehon sisällä voidaan määrittää lantion sekä vyötärön mittojen avustuksella siinä tapauksessa, jos ihminen on bmi:n perusteella normaalia painavampi. Pelkästään vyötärömitta on jo erittäin toimiva indikaattori.

Iso ympärysmitta viittaa vyötärönseudun lihavuuteen.

0

Mun webbiblogi avattu!

Nettisivun tarkoituksena on toimia henk.koht. motivaation pohjana minun tielläni lähemmäs terveempää elämän tapaa. Siinä tapauksessa, että kamppailet myös itse ylimääräisten kilojen kanssa niin uskon, että pystyn antamaan innostusta sekä ymmärrystä juurikin Sinulle.

Itse olen ollut nuoresta lähtien ylipainoinen, tällä hetkellä ikää tällä naisella on 33 wee. Ajattelin, että nyt on muutoksen aika kun pitkäkestoiselle parisuhteelle miesystäväni kanssa tuli loppu. Säännönmukainen liikuntaharrastus on ensimmäinen tavoitteeni, sen jälkeen uusiksi menee ruokavalio. Kaikista liikuntalajeista olen eniten ihastunut uimiseen sekä pyöräilemiseen. Tällä lailla kevään ollessa kohta täällä on hyvä tuoda polkupyörä pois varastosta ja viedä korjattavaksi, kesällä sitten alkaa myös uiminen.
Oon positiivinen ihminen ja aika itsevarma urakkani suhteen. Tietokonetekniikka on kuitenkin hieman vierasta, mutta kai tämä tästä.. 🙂

bmi alas